Mazda CX-3 Forum banner

P0300 Misfire

7K views 8 replies 4 participants last post by  bluedragon95  
#1 ·
Hallo allemaal, nieuw lid en eerste bericht. Ik heb een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een 2016 CX 3 Grand Touring AWD die ik nieuw heb gekocht en er staat 95.000 mijl op de teller. Als de motor warm is en ik in de drive-stand sta met de airco uit en mijn voet op de rem, daalt het toerental na een paar seconden naar 550 en schudt de auto. Als ik de rem loslaat, gaat het toerental weer omhoog naar ongeveer 700 en draait de motor weer soepel. Het controlelampje van de motor brandde een dag en ging toen vanzelf uit, maar ik kreeg de code p0300, willekeurige/meervoudige cilinderfout. De dealer kon me pas over een paar weken helpen. Toen ik er was, rekenden ze $125,00 om de diagnose uit te voeren en vertelden ze me dat ik nieuwe bougies nodig had, dus ik heb ze vervangen en het probleem was niet opgelost, dus kort daarna heb ik de bobines vervangen, wat het probleem nog steeds niet oploste. De laatste keer dat ik met de dealer sprak, vertelden ze me dat het normaal is dat de motor schudt en het toerental daalt, maar dit begon pas in januari en ik heb er sindsdien last van. Alle ideeën en aanbevelingen worden zeer gewaardeerd.

#3 ·
Twee andere dingen om te controleren: kijk of er scheuren in de inlaatslang zitten. Het rubber is belachelijk slecht en vervaagt/scheurt gemakkelijk, zoals is gebeurd bij eerdere Mazda-voertuigen en tot op de dag van vandaag nog niet is gecorrigeerd. Het andere, hoewel ik niet zeker weet hoe relevant het zou kunnen zijn, mogelijk iets met het brandstofsysteem. Ik zou voorstellen om ongeveer 1,5x de hoeveelheid seafoam door de motor in de brandstoftank te laten lopen. (toevoegen als bijna leeg, de '1,5x hoeveelheid toevoegen van wat er voor een volle tank moet worden toegevoegd, een of twee kilometer rijden en dan tanken bij een benzinestation). Ik vermoed dat misschien een vuile injector niet genoeg heeft gespoten en voorontsteking heeft veroorzaakt? Ik herinner me dat onze Mazda een hogere compressieverhouding heeft dan gemiddelde voertuigen en het is een af en toe voorkomend probleem geweest voor auto's die niet periodiek zijn schoongemaakt.

Hoe jammer het ook is om te zeggen, dealers zijn behoorlijk slecht in het repareren van iets als het eenmaal uit de garantie is en je de 'trial and error fase' ingaat, waar ze in principe willekeurige dingen zullen proberen, je ervoor zullen factureren alsof het het probleem gaat oplossen, en als het dan niet lukt, wat zeer waarschijnlijk is, het proces herhalen

bewerken: Nu ik me herinner, voelt je probleem vreselijk vergelijkbaar met een oude collega's bmw (handgeschakeld) die moeite had en afsloeg als hij hem in neutraal zette nadat hij toeren uit een versnelling had gehaald. We gebruikten wat extra geconcentreerde brandstofsysteemreiniger en hielden hoge toeren aan om het erdoorheen te forceren (niet aanbevolen op automatische transmissie in neutraal) en het loste het probleem op. De brandstofpomp werkte perfect en dit probleem werd een tijdje voor het afslaan opgemerkt toen de motor moeite had in neutraal (of in ons geval remmen tot stilstand) het werd geleidelijk erger tot het punt dat hij het werk niet kon verlaten omdat het aanzetten van de auto zou draaien, toeren in de eerste toerenreeks zou opvoeren en dan zou afslaan. Kan hier relevant zijn of niet, maar het zou geen kwaad kunnen om deze onderhoudsroute te volgen.

#4 ·
De laatste keer dat ik met de dealer sprak, vertelden ze me dat het normaal is dat de motor schudt en het toerental daalt,
dit is ook code voor we weten niet wat we je anders moeten aanrekenen, want je zult merken dat we gewoon willekeurige servicekosten in rekening brengen waarvan we niet weten wat we doen, dus we zeggen dat het 'normaal' is đź‘€

#6 ·
Update. Ik heb het naar een andere dealer gebracht, ze hebben tests gedaan en we hebben ermee gereden. De monteur zag en voelde het probleem, maar de test zei dat alles binnen de limieten was. Ik heb ze de luchtmassameter en het gasklephuis laten reinigen, het leek daarna iets beter te lopen, maar nu is het weer behoorlijk slecht. Ik heb de seafoam nog niet gedaan, maar heb Heet en andere brandstofinjectorreinigers gebruikt. De monteur bij Mazda zei dat hij niet dacht dat ik nog meer reinigers in mijn benzine moest doen. Ik vraag me af of het de stationair luchtregeling zou kunnen zijn en probeerde dat online op te zoeken, maar kon het onderdeel niet vinden om te kopen of een schema, ideeën?

#7 ·
Update. Ik heb het naar een andere dealer gebracht, ze hebben tests gedaan en we hebben ermee rondgereden. De monteur zag en voelde het probleem, maar de test zei dat alles binnen de grenzen viel. Ik heb ze de luchtmassameter en het gasklephuis laten reinigen, daarna leek het iets beter te lopen, maar nu is het weer behoorlijk slecht. Ik heb de seafoam nog niet gedaan, maar heb Heet en andere brandstofinjectorreinigers gebruikt. De monteur bij Mazda zei dat hij niet dacht dat ik nog meer reinigers in mijn benzine moest doen. Ik vraag me af of het de stationair luchtregeling zou kunnen zijn en heb geprobeerd dat online op te zoeken, maar kon het onderdeel niet vinden om te kopen of een schema, ideeën?
Voor zover ik weet, gaat Heet over water in de leiding en doen 99% van de gewone brandstofinjectorreinigers niet echt iets. Houd er rekening mee dat de twee meest populaire bewezen items die daadwerkelijk afzettingen verwijderen, seafoam-producten (de beste vriend van een carburateur) en reinigers met polyetheramine "PEA" zijn, al het andere, zelfs als het een eerder populair merk als techron of gumout is, is niet te vertrouwen, tenzij er expliciet staat bevat PEA. Gumout begon specifiek de terminologie op hun reinigers te veranderen en verwijderde alle vermelding van pea op nieuwe flessen, wat betekent dat ze waarschijnlijk zijn overgestapt op goedkopere reinigers die als niets doorbranden. Seafoam is een speciaal geval, omdat je theoretisch een motor er exclusief op kunt laten draaien bij lage belasting, maar dat zou een belachelijke hoeveelheid kosten, omdat het per fles duur is.

#8 ·
Update: heb de auto net weer terug van de garage. Deze keer brandde het controlelampje van de motor en de codes waren P0300, P0304 misfire en P0171, wat systeem te arm bank 1 is. De dealer stelde vast dat mijn brandstofinjectoren defect zijn. Ze hebben ze vervangen en het probleem is iets verbeterd, maar is nog steeds aanwezig. Hier is een video van wat mijn auto doet met de airconditioning uit en de handrem aan tijdens het rijden. Dit ben ik die de rem indruk en loslaat. Ideeën? Nieuwe video

#9 ·
Hé iedereen, nieuw lid en eerste bericht. Ik heb een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een 2016 CX 3 Grand Touring AWD die ik nieuw heb gekocht en er 95.000 mijl op heb staan. Wanneer de motor warm is en ik in de drive sta met de airco uit en mijn voet op de rem, zakken mijn toeren na een paar seconden naar 550 en schudt de auto. Wanneer ik de rem loslaat, gaan de toeren weer omhoog naar ongeveer 700 en draait de motor weer soepel. Het controlelampje van de motor brandde een dag en ging toen vanzelf uit, maar ik kreeg de p0300-code, random/multiple cylinder misfire. De dealer kon me pas over een paar weken helpen, toen ik daar aankwam, rekenden ze me $125,00 om de diagnose uit te voeren en vertelden ze me dat ik nieuwe bougies nodig had, dus ik heb ze vervangen en het probleem was niet opgelost, dus kort daarna heb ik de bobines vervangen, wat het probleem nog steeds niet oploste. De laatste keer dat ik met de dealer sprak, vertelden ze me dat het normaal is dat de motor schudt en de toeren zakken, maar dit begon pas in januari en ik heb er sindsdien last van. Alle ideeën en aanbevelingen worden zeer gewaardeerd.
HĂ© daar, ik hoop dat het goed met je gaat! Ik heb ook een 2016 CX-3 Grand Touring, gekocht bij 41.000 mijl en momenteel 121.300 mijl, maar ik heb PRECIES hetzelfde probleem als jij! Merkte na het starten twee dagen geleden dat hij schudde tijdens stationair draaien/lage toeren. Het controlelampje van de motor gaat kort daarna branden. Ik breng hem gisteren naar een garage om hem eerder te laten bekijken, omdat mijn lokale Mazda-dealer iets meer dan een week achterloopt. Er werd aanbevolen om de bougies te vervangen. (die zeker aan vervanging toe waren, de bougie voor cilinder 3 was erg donker, de andere 3 zagen er niet al te slecht uit.) Kortom, nieuwe bougies erin, lost het probleem niet op. Ze controleren beide van mijn bobines en wisselen ze zelfs om, lost het probleem niet op. Ik heb nog steeds mijn afspraak met Mazda volgende week.

Wilde graag zien of je ooit iets hebt ontdekt en/of erachter bent gekomen wat de oplossing voor jou was!

Bedankt!